.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
مصوبه‌ای برای خانه‌دار شدن همه ایثارگران

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر، اعضای کارگروه مسکن در جلسه مورخ 16/7/1391 به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و با رعایت تصویب‌نامه شماره 152753/ت43505هـ مورخ 2/8/1388 آیین‌نامه «تأمین مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا» را به شرح زیر تصویب نمودند:

آیین‌نامه تأمین مسکن آزادگان، جانبازان و خانواده شهدا
 
ماده1ـ افراد زیر مشمول این آیین‌نامه می‌باشند:
 
الف ـ جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر
 
ب ـ آزادگان
 
ج ـ خانواده شهدا (همسر، فرزندان، والدین)
 
د ـ خانواده جانبازان و آزادگان متوفی موضوع قانون الزام بانکها به پرداخت تسهیلات به وراث جانبازان و آزادگان متوفی ـ مصوب 1380ـ
 
هـ ـ فرزندان جانبازان هفتاد درصد
 
ماده2ـ وزارت راه و شهرسازی در اجرای بند (ل) ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران موظف است با هماهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران (که از این پس بنیاد نامیده می‌شود) نسبت به تأمین مسکن کلیه مشمولین ماده (1) تا پایان برنامه پنجم توسعه در قالب تحویل زمین (با رعایت الگوی مصوب مسکن) تا سقف یکصد مترمربع براساس قیمت منطقه‌ای به منظور ساخت مسکن و یا واگذاری واحد مسکونی اجاره به شرط تملیک اقدام نماید.
 
تبصره1ـ مشمولین این ماده از پرداخت هزینه‌های آماده‌سازی معاف می‌باشند و هزینه‌های مربوط از محل اعتبارات پیش‌بینی شده در بودجه سنواتی یا سایر منابع مصوب مربوط توسط وزارت راه و شهرسازی تأمین خواهد شد.
 
تبصره2ـ قدرالسهم عرصه از واگذاریهای قبلی دولتی به همسر و فرزندان شهدا در کلان‌شهرها کمتر از (50) متر و در سایر شهرها کمتر از (70) مترمربع مانع واگذاری مجدد زمین (در قالب مسکن مهر گروهی 3 تا 5 نفره) و یا مسکن به نامبردگان نمی‌شود.
 
تبصره3ـ استفاده از تسهیلات بانکی در سنوات گذشته مشروط به فاقد مسکن بودن ایثارگران از ابتدای قانون برنامه چهارم (ابتدای سال 1384) با تأیید بنیاد مانع بهره‌مندی از تسهیلات مسکن مهر نمی‌گردد.
 
تبصره4ـ وزارت راه و شهرسازی می‌تواند در صورتی که مشمولین این آیین‌نامه و جانبازان کمتر از بیست و پنج درصد، تا کنون زمین یا مسکن دولتی دریافت نکرده باشند، در صورت رضایت آنها نسبت به تأمین مسکن افراد یادشده از محل واحدهای ساخته شده مسکن مهر استانها با انتقال مالکیت اعیانی و با تسهیلات چهاردرصد و بازپرداخت بیست‌ساله اقدام نماید.
 
تبصره5 ـ در صورت واگذاری واحدهای مسکونی اجاره به شرط تملیک به ایثارگران، بهای قدرالسهم عرصه این واحدها براساس قیمت منطقه‌ای سال واگذاری و بهای اعیانی به قیمت تمام شده یا کارشناسی (هرکدام که پایین‌تر باشد) محاسبه و وصول می‌گردد. واحدهای اجاره به شرط تملیک واگذار شده قبلی که تاکنون اسناد آنها به ایثارگران منتقل نشده است نیز مشمول این تبصره می‌گردند.
 
تبصره6 ـ در صورت واگذاری خانه‌های سازمانی موضوع ماده (8) قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن به مشمولین این آیین‌نامه، قیمت‌گذاری براساس ارزش کارشناسی روز محاسبه و با تقسیط شصت ماهه بدون احتساب سود و کارمزد وصول می‌شود.
 
ماده3ـ مشمولین این آیین‌نامه از پرداخت کلیه هزینه‌های انشعاب آب، برق، گاز، فاضلاب و عوارض شهرداری و هزینه‌های صدور پروانه ساخت تا یکصد مترمربع بنای مفید و در مجتمع‌های مسکونی تا سقف یادشده در سهم هر فرد معاف می‌باشند. در صورتی که متراژ هر واحد با سهم هر واجد شرایط بیش از یکصد مترمربع باشد صرفاً مازاد بر یکصد مترمربع مشمول پرداخت هزینه‌ها و عوارض یادشده می‌باشد.
 
ماده4ـ‌ وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) مجاز است در مناطقی که امکان واگذاری زمین مناسب وجود ندارد به جای زمین به ازای هر فرد واجد شرایط معرفی شده از سوی بنیاد مبلغ یکصد میلیون ریال (100.000.000) در کلانشهرها و مبلغ هفتاد میلیون (70.000.000) ریال برای سایر شهرستان‌ها از محل اعتبارات مصوب مربوط به حساب ایثارگر واریز و به هزینه منظور نماید.
 
ماده5 ـ در مواردی که آماده‌سازی زمین‌های مورد واگذاری به هر دلیل توسط وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) میسر نباشد، حداکثر تا سقف مبلغ سرانه هزینه‌های آماده‌سازی برای هر نفر که حداکثر ده میلیون (10.000.000) ریال تعیین می‌شود از محل منابع مصوب مربوط به صورت نقد در وجه بنیاد قابل پرداخت می‌باشد. چنانچه در مناطقی زمین‌های واگذار شده نیاز به هزینه آماده‌سازی بیش از مبلغ مندرج در این ماده باشد با اعلام سازمان مسکن و شهرسازی استان و یا شرکت عمران شهرهای جدید قابل تأمین و پرداخت می‌باشد.
 
ماده6 ـ وزارت راه و شهرسازی در اجرای بند (ل) ماده (44) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تأمین مسکن ایثارگران نسبت به ساخت واحدهای مسکونی زمین‌های تجمیع شده در اختیار بنیاد در قالب مسکن مهر با تسهیلات مندرج در بند (69) قانون بودجه سال 1391 کل کشور اقدام و پس از تکمیل به افراد معرفی شده از سوی بنیاد واگذار نماید.
 
ماده7ـ بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است برابر بند (69) قانون بودجه سال 1391 کل کشور از طریق بانکهای عامل با معرفی بنیاد و تأیید وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) به یکصدهزار نفر از مشمولین ماده (1) این آیین‌نامه تسهیلات خرید یا احداث مسکن پرداخت نماید.
 
ماده8 ـ میزان تسهیلات پرداختی برای خرید یا ساخت مسکن به مشمولین برابر مفاد بند (69) قانون بودجه سال 1391 کل کشور در شهرستانهای با جمعیت بیش از یک میلیون نفر، چهارصد و پنجاه میلیون (450.000.000) ریال، در مراکز استانها سیصد و پنجاه میلیـون (350.000.000) ریال، سایـر شهـرها دویست و پنجاه میلیـون (250.000.000) ریال و برای روستاها یکصد و پنجاه میلیون (150.000.000) ریال و با نرخ چهار درصد با مدت بازپرداخت بیست ساله بدون رعایت الگوی مصوب مسکن و نوساز بودن تعیین می‌شود.
 
تبصره1ـ زمان پذیرش تقاضای این تسهیلات توسط بانکهای عامل از ابتدای شهریورماه سال 1391 لغایت پایان تیرماه سال 1392 می‌باشد. (ملاک، تاریخ صدور معرفی‌نامه توسط بنیاد است).
 
تبصره2ـ بانکهای عامل به استناد مفاد بند (69) قانون بودجه سال 1391 کل کشور موظفند نسبت به ارزیابی ملک، محاسبه و اخذ تضمین‌های بازپرداخت لازم به میزان اصل تسهیلات و سود سهم ایثارگر (چهاردرصد) اقدام نمایند.
 
تبصره3ـ افراد مشمول می‌توانند مشترکاً از تسهیلات بانکی متعلقه برای یک واحد مسکونی استفاده نمایند.
 
تبصره4ـ در صورتی که مشمولان این ماده از طریق خرید واحدهای احداثی سازمان ملی زمین و مسکن و یا انبوه‌سازان طرف قرارداد وزارت راه و شهرسازی یا واحدهای درحال ساخت شخصی نسبت به تأمین مسکن خود اقدام کنند، می‌توانند با تبدیل تسهیلات مشارکت مدنی به فروش اقساطی از ضوابط مندرج در این آیین‌نامه استفاده نمایند.
 
تبصره5 ـ میزان تسهیلات پرداختی برای خرید یا ساخت مسکن در شهرهای جدید معادل سقف تسهیلات مرکز همان استان تعیین می‌گردد.
 
تبصره 6 ـ دریافت هرگونه تسهیلات بانکی مسکن از جمله وامهای حمایتی، بدون سپرده‌گذاری، کارمندی و شرکتی مشروط به اینکه بنا به تشخیص بنیاد منجر به مسکن مناسب برای ایثارگر نشده باشد، مانع ارایه تسهیلات این آیین‌نامه و بالعکس به واجدین شرایط نمی‌شود.
 
تبصره7ـ در مواردی که واگذاری زمین و یا واحدهای مسکونی از طریق سازمانهای مسکن و شهرسازی استانها انجام شود، اوراق واگذاری از قبیل برگه یا قرارداد واگذاری ملاک ارایه تسهیلات توسط بانک می‌باشد.
 
تبصره 8 ـ مشمولین این آیین‌نامه در صورت تأمین مسکن از طریق تعاونی‌های معتبر مانند تعاونی‌های نیروی مسلح و همچنین ساکنین روستاها و شهرهایی که اکثریت املاک و منازل مسکونی آنها فاقد سند رسمی هستند می‌توانند با وثیقه و یا تضمین معتبر بدون ارایه سند ملکی رسمی یا ثبتی تسهیلات مقرر را دریافت نمایند.
 
تبصره9ـ دریافت تسهیلات بانکی مشروط به تأیید فاقد مسکن بودن توسط بنیاد و سازمان ملی زمین و مسکن، مانع واگذاری زمین، واحد مسکونی و یا وجه زمین توسط وزارت راه و شهرسازی و یا بالعکس نمی‌شود.
 
تبصره10ـ بنیاد می‌تواند برای ایثارگران غیرایرانی که فاقد شناسنامه ایرانی می‌باشند تعداد (5000) فقره از تسهیلات موضوع این آیین‌نامه را بنام خود دریافت و بازپرداخت آن را تضمین نماید تا پس از طی مراحل اداری و صدور شناسنامه ایرانی به نام آنها انتقال یابد.
 
ماده9ـ در اجرای مفاد تبصره بند (69) قانون بودجه سال 1391 کل کشور ایثارگرانی که دارای مسکن ناتمام و یا نامناسب هستند و قبلاً از تسهیلات مسکن کمتر از سقف وام مصوب در سال 1390 استفاده نموده‌اند می‌توانند برای ساخت مسکن، ما به‌التفاوت وام دریافتی قبلی و یا با فک رهن و تسویه آن از یک فقره وام ساخت بهره‌مند شوند.
 
تبصره ـ بنیاد می‌تواند تعداد دو هزار نفر از ایثارگران مشمول ماده (1) این آیین‌نامه را که در پروژه‌های واگذار شده ساکن و قبلاً از تسهیلات متعلقه استفاده نموده‌اند و هم‌اکنون دارای مسکن نامناسب هستند، مجدداً برای دریافت تسهیلات پس از تسویه اصل و یارانه آن معرفی نماید.
 
ماده10ـ بانک‌های عامل مجازند برای احداث واحدهای مسکونی توسط بنیاد، تسهیلات مقرر در این آیین‌نامه را پرداخت نمایند تا پس از احداث به افراد واجد شرایط که توسط بنیاد معرفی می‌شوند فروش اقساطی نمایند.
 
ماده11ـ پرداخت تسهیلات به افراد مشمول این آیین‌نامه که در سالهای قبل از تسهیلات تا سقف پنجاه میلیون (50.000.000) ریال استفاده و تا پایان سال 1390 اقدام به فک رهن و تسویه اصل تسهیلات نموده‌اند مشروط به تسویه یارانه وام قبلی در زمان دریافت وام جدید و تأیید فاقد مسکن بودن توسط بنیاد، مجاز می‌باشد.
 
ماده12ـ پرداخت تسهیلات به خانواده شهدا (والدین، همسران و فرزندان)، جانبازان بیست و پنج درصد و بالاتر و آزادگانی که در سنوات گذشته از تسهیلات استفاده و حداکثر طی مدتی کمتر از سه سال تا پایان سال 1390 نسبت به تسویه و فک رهن آن اقدام نموده‌اند مشروط به تسویه یارانه پرداخت وام قبلی در زمان دریافت وام جدید با معرفی بنیاد و تأیید وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) مجاز می‌باشد.
 
ماده13ـ مشمولین این آیین‌‌نامه که در سالهای قبل از تسهیلات تا سقف بیست میلیون (20.000.000) ریال استفاده نموده‌اند به تشخیص و معرفی بنیاد می‌توانند برای تبدیل به احسن نمودن مسکن خود پس از تسویه وام قبلی از یک فقره تسهیلات بانکی موضوع این آیین‌نامه بهره‌مند شوند.
 
تبصره ـ جانبازان هفتاددرصد که با توجه به وضعیت جسمانی دارای مسکن نامناسب می‌باشند و در سالهای قبل از تسهیلات مورد نظر استفاده نموده‌اند بدون در نظر گرفتن سقف وام قبلی به تشخیص و معرفی بنیاد می‌توانند برای تبدیل به احسن نمودن منزل خود پس از تسویه وام قبلی از یک فقره تسهیلات بانکی بهره‌مند شوند.
 
ماده14ـ همسر و فرزندان شهدایی که به صورت جمعی به بانک معرفی و یک فقره وام بانکی دریافت کرده‌اند پس از انتقال به یکی از وراث با توافق سایر اعضای خانواده شهید می‌توانند به صورت مجزا از تسهیلات بانکی مندرج در این آیین‌نامه بهره‌مند شوند. واگذاری زمین یا مسکن به والدین مانع واگذاری زمین یا تسهیلات به همسر و فرزندان شهید نمی‌شود.
 
ماده15ـ بانکهای عامل موظفند موارد فسخ قراردادهای اقساطی را بلافاصله برای قطع یارانه به وزارت راه و شهرسازی (سازمان ملی زمین و مسکن) اعلام نمایند.
 
ماده16ـ بنیاد موظف است به منظور کمک به تأمین مسکن واجدین شرایط علاوه بر منابع و امکانات پیش‌بینی شده در این آیین‌نامه نسبت به واگذاری زمین‌های ملکی خود و تأمین و پرداخت تسهیلات مالی از محل منابع داخلی به روش قرض‌الحسنه یا بلاعوض اقدام نماید.
 
ماده17ـ تصمیمات مشترک وزیر راه و شهرسازی و معاون رییس جمهور و رییس بنیاد و رییس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که منجر به تسهیل تأمین مسکن و اخذ تسهیلات خرید و یا ساخت مسکن ایثارگران و رفع ابهامات و موانع این آیین‌نامه شود، معتبر بوده و لازم‌الاجرا می‌باشد.
 
این تصویب‌نامه در تاریخ 16/8/1391 به تأیید مقام محترم ریاست جمهوری رسیده است.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();
نظرات خوانندگان :

نا شناس 29 آبان 1391
باسلام خواهشمندم یک فکری به حال رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که جان خودراطبقه اخلاص گذاشتندوفاقدمسکن میباشنداتخاذنماییدنکنه پیش خودتون بگوییدچون اونها نه مجروح شدند نه شهیدنه ازاده ازاین تسهیلات برخوردارنمیشونداونوقت شمابایددرمحظرحضرت ولی عصرعج وخداوندمتعال مسوولیدماواگذارکردیم به خدا
نا شناس 29 آبان 1391
کاربسیار خوبی است ولی ما که ماهها وسالها توی جبهه بودیم جانباز وآزاده نشدیم گناه کردیم؟ نه استخدام جایی هستیم ونه بیمه ونه اشتغال ثابتی چرا این قشر عظیم رزمندگان را نم بینید آقای قانونگذار و دولت چرا چرا ؟
قنبری 30 آبان 1391
جناب قانونگذار تا به امروز که به فکر رزمندگان نبودید لااقل حالا که شرایط مملکت بیشتر به وجود این عزیزان نیاز دارد به فکر آنها باشید بنده دارای 35 ماه از بهترین دوران زندگیم را در جبهه بودم چیکار برای من رزمنده کردید شما به جای اینکه حال در دوران جنگ سالم برگشتم مزایائی در نظر داشته باشید نه اینکه اگر نصفه جان بر می گشتم امروز به من و خانواده ام حقی قائل می شدید شما بیائید برای کسانی که حتی 15 روز هم در جبهه بودند حق و قانونی تصویب کنید تا آنها هم بدانند روزی برای این انقلاب زحمت کشیدند اگر فردائی به وجود اینها نیاز باشد لطفا بیشتر به فکر این عزیزان باشید .
??? 30 آبان 1391
می خواهم به ملت ایران بگوئید کسانی که روزی به ندای امام (ره) لبیک گفتند و جان و مال خود را رها کردند رفتند و جنگیدند و سالم برگشتند ، شما برای آنها چیکار گردید بیائید یک کم فکر آنها هم باشید .
علی قنبری 30 آبان 1391
سلام رزمندگانی که روزهای زیادی را در منطقه بودند و از آب آلوده ، غذای آلوده و هوای آلوده استفاده کردند و امروز بعد سالها دچار مریضی شدند و مواد شمیائی بر آنها تاثیر گذاشت و هیچ مرجعی پذیرا نیست چیکار باید بکنند به هر که مراجعه می کنند جواب سر بالا میدهند و از آنها مدرک می خواهند آیا حق اینها نیست که امروز بعد از پایان یافتن جنگ به فکر آنها بود آیا کسی هست که جواب بدهد جانباز معلومه و شهید هم معلوم این قشر از رزمندگان چرا به آنها توجه نمی شود بخدا باید امروز این نیروها را حمایت کرد تا فردا بشود از وجودشان استفاده کرد ضرر نمی کنید.
علی قنبری 30 آبان 1391
بیائید برای رزمندگان بالای یک سال یک تسهیلاتی بگذارید تا فرزندان آنها هم بتوانند از مزایای استخدامی و بانکی استفاده بکنند . چه اشکالی دارد فرزندان امروز بدانند پدانشان روزی برای این نظامی که شماها در راس آن قرار دارید زحمت کشیدند از نعمت این انقلاب بر خوردار شوند و پایبندی آنها به انقلاب بیشتر شود امروز اگر می بینیم مملکت ما دچار یک سری مشکلات شد مقصر شماها هستید که این فرزندان انقلاب را فراموش کردید اگر یک رزمنده حتی یک روز هم در مناطق جنگی بود امروز بر گردن این انقلاب حق دارد پس این حق را از آنها نگیرید. وظیفه شماست که به آنها توجه کنید.
نا شناس 30 آبان 1391
باسلام رزمندگان هشت سال جنگ تحمیلی ازدرس ومدرسه -خانواده-غذای گرم ازخیلی چیزهازدندتادرکناررفقای همسنگرشون دوشادوش مبارزه کردند ایاخداوکیلی نبایدگوشه چشمی توجه کنیدشایدبی توجهی شمامسوولین باعث شدبعضی هاازبیکاری وبی توجهی به موادمخدرهم الوده شده باشند خداعاقبت شماروبه خیرکنداقای قانونگذار
??? 2 آذر 1391
اگر قرار باشد نظر خوانندگان را درج نکنید پس چرا نظر خواهی می کنید شما که خودتان می دوزید و می بررید پس نظر دیگران سر کاریست چند نظر دادم هیچ کدام درج نشد.

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.242 seconds.